ZŠ Mnichovická, Kolín > Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště se představuje

Školní poradenské pracoviště poskytuje služby všem žákům, rodičům a pedagogům naší školy. Naším posláním je podporovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané. Snažíme se předcházet školní neúspěšnosti a rizikovému chování. Přispíváme k pozitivní atmosféře ve škole. Pracoviště koordinuje péči a spolupráci s dalšími institucemi a zákonnými zástupci. Náš tým se skládá ze školního speciálního pedagoga, školního psychologa, výchovných poradců, metodiků prevence a výchovného kariérového poradce.

Vedoucí poradenského pracoviště: Mgr. Hana Polívková
Za úsek výchovného poradenství zodpovídá: Mgr. Šárka Růžková

Výchovné poradenství
Výchovný poradce pro 1. stupeň: Mgr. Šárka Pecharová
Výchovný poradce pro 2. stupeň: Mgr. Šárka Růžková

  • Provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči.
  • Předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků.
  • Průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky.
  • Metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů.
  • Podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření.
  • Spolupracuje se školním metodikem prevence a ostatními členy ŠPP, s PPP, SPC a SVP.
  • Spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte.
  • Chrání práva dítěte v prostředí školy.

Výchovný kariérový poradce: Mgr. Petra Prylová

  • Provádí kariérové poradenství a poradenskou pomoc při rozhodování o dalším vzdělávání žáků a volbě povolání, přičemž zohledňuje individuální předpoklady žáků.
  • Zajišťuje základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků ve spolupráci s Úřadem práce.
  • Spolupracuje s třídním učitelem a ostatními pracovníky ŠPP.
  • Poskytuje poradenství zákonným zástupcům našich žáků, informace o studijních možnostech, pomáhá při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu.
  • Zprostředkovává nové informace ohledně přijímacího řízení na střední školy.
  • Organizuje schůzky se zákonnými zástupci vycházejících žáků, pokud je potřeba.
  • Zajišťuje dostatečný počet informačních materiálů o možnostech studia na středních školách a jejich zprostředkování žákům.
  • Zajišťuje skupinové návštěvy žáků školy v informačním poradenském středisku úřadu práce a na některých středních školách ve městě.
  • Poskytuje služby kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním potřebám.

Metodik prevence: Mgr. Martina Hořejšová, PhDr. Mgr. Iva Lokajová

  • Spolupracuje se členy ŠPP a třídními učiteli.
  • Pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole.
  • Sleduje situaci ve škole a inovuje strategii přístupu k prevenci.
  • Poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit.
  • Informuje o vzdělávacích akcích pro pedagogy v oblasti preventivních aktivit.
  • Spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek.
  • Zajišťuje informovanost žáků a zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem s problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji.
  • Poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům.

Školní psycholog: PhDr. Jan Čuchal

  • Spolupracuje s ostatními členy ŠPP, třídními učiteli a dalšími pedagogy.
  • Podílí se na poskytování poradenských služeb ve škole.
  • Spolupracuje s dalšími poradenskými zařízeními a institucemi, s orgány státními i nestátními a s organizacemi pro děti a mládež.
  • Poskytuje konzultace žákům, zákonným zástupcům a pedagogům školy.
  • Svou dokumentaci vede v souladu s etickým kodexem a GDPR.
  • Provádí depistáž a sociometrii ve třídách, podporuje pozitivní klima ve škole i třídě.
  • Provádí diagnostiku při vzdělávacích a výchovných obtížích žáků.
  • Spolupracuje při zápisech do 1. ročníků.
  • Participuje při vytváření a poskytování PO.
  • Individuálně pracuje se žáky či třídními kolektivy.
  • Provádí krizovou intervenci.
  • Sdílí informace ze svého oboru, navrhuje aktivity vhodné pro žáky či pedagogy v oblasti duševní hygieny.

Školní speciální pedagog: Mgr. Hana Polívková

  • Koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole.
  • Připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace.
  • Provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti.
  • Pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky.
  • Metodicky vede asistenta pedagoga.
  • Poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci.
  • Koordinuje spolupráci s PPP, SPC a dalšími specializovanými pracovišti.
  • Poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům.
  • Dodržuje etický kodex poradenského pracovníka.

Spolupracující speciální pedagogové zajišťující hodiny PSPP: Mgr. Barbora Adamcová, Mgr. Hana Filipová
Asistenti pedagoga

  • Podporují žáky s SVP a žáky nadané v jejich vzdělávací cestě.
  • Jsou nápomocni pedagogům při zajištění poskytování PO.
  • Rozšiřují si obzory týkající se problematiky SVP a nadání.

Péče o nadané: Mgr. Hana Polívková za ŠPP, Mgr. Michaela Holá – zaštiťuje spolupráci s Mensou a Logickou olympiádu, pedagogičtí pracovníci školy

  • Vytvářejí funkční systém podpory rozvoje nadaných a talentovaných, koordinují identifikaci nadání.
  • Spolupracují s učiteli, zákonnými zástupci a dalšími institucemi a organizacemi.
  • Podílejí se na tvorbě strategie školy v péči o nadané žáky.
  • Rozšiřují materiály, pomůcky a literaturu pro podporu nadání.
  • Vyhledávají možnosti vzdělávání pro učitele.
  • Zvyšují povědomí o nadání a jeho podpoře ve školním prostředí.

 

Konzultační hodiny

PhDr. et Mgr. Iva Lokajová

Konzultační hodiny:                               Kontakty:

středa: 14:00 – 16:00                                tel.: 601 308 551

iva.lokajova@5zskolin

 

Konzultační hodiny máme sice předem stanovené, ale rádi se přizpůsobíme vašim potřebám. Proto je potřeba si domluvit schůzku předem – občas se totiž vyskytnou situace jako suplování, exkurze, další vzdělávání nebo jiné důležité konzultace, které nás mohou zaneprázdnit. Ale nebojte, pokud se objeví něco naléhavého, naši žáci mohou přijít kdykoliv. Jsme tu pro vás s úsměvem a připraveni pomoci v každé situaci.

 

Podpora nadání na Základní škole Kolín V., Mnichovická 62

Naše škola je zařazena do sítě škol podporujících nadání a úzce spolupracuje s Národním pedagogickým institutem (NPI). Díky této spolupráci máme přístup k nejnovějším metodám a zdrojům pro podporu našich nadaných žáků. Dále úzce spolupracujeme s Mensou, v rámci které provádíme testování IQ našich studentů. Rádi bychom také zdůraznili naši účast v Logické olympiádě, kde náš žák Daniel Bidzila v loňském roce postoupil až do celostátního kola.

Screening nadaných žáků
Naše škola identifikuje nadané žáky prostřednictvím pozorování a využití testů IDENA, což nám umožňuje lépe porozumět jejich potřebám a přizpůsobit vzdělávací přístup.

Diferenciace a individualizace výuky
V naší škole se snažíme o diferencovaný přístup a individualizaci, čímž zajišťujeme, že každý žák má možnost pracovat svým tempem a podle svých schopností. Systémová diferenciace probíhá v rámci skupin pro český jazyk, anglický jazyk a matematiku od 8. ročníků s možností přestupu mezi úrovněmi.

Inovativní metody výuky
Naše škola podporuje moderní metody výuky jako Hejného matematika, RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), čtenářské dílny a projektové vyučování. Tandemová výuka umožňuje efektivní spolupráci učitelů a zvyšuje kvalitu vzdělávacího procesu.

Speciální programy a aktivity
Naše škola organizuje talentové bloky, celoškolní a třídní projektové dny, dny talentů a animační dílny. Aktivně spolupracujeme s Mensou a účastníme se Logické olympiády pod vedením Mgr. Michaely Holé. Jsme také součástí Krajské sítě podpory nadání a spolupracujeme s NPI.

Vybavení a prostředí
Naše škola je vybavena specializovanými a moderními didaktickými pomůckami. Ve třídách a na chodbách jsou relaxační koutky a knihovničky. Nabízíme aktivní přestávky a možnost využití sluchátek proti hluku pro lepší soustředění.

Extra kurikulární aktivity
Naše škola poskytuje širokou nabídku kroužků včetně jazykových, kreativních, sportovních a přírodovědných aktivit. Udržujeme podporující a rodinnou atmosféru se zapojením rodičů. Využíváme asistenty pedagoga pro individuální podporu.

Rozvoj pedagogů
Naši pedagogové se pravidelně účastní inspirativních školení a stáží, které přispívají k jejich osobnímu a profesnímu růstu. Součástí jejich profesního rozvoje jsou také stáže na školách, které podporují nadání, a stínování těchto škol, což přináší nové poznatky a inspirace pro naši školu. Organizujeme besedy s inspirujícími osobnostmi a navštěvujeme podnětné akce a exkurze.

Zapojení žáků
Žáci naší školy mají možnost zapojit se do školního parlamentu, školní televize a účastnit se soutěží a olympiád. Podporujeme zapojení do programu Erasmus, který umožňuje výměnné pobyty se zahraničními školami.

Podpora a konzultace
V rámci Školního poradenského pracoviště (ŠPP) naše škola nabízí konzultace, které pomáhají žákům řešit studijní i osobní otázky.

Podpora nadání na naší škole je komplexní a neustále se rozvíjející proces, který zajišťuje, že každý žák má příležitost plně rozvinout svůj potenciál.