Vážení rodiče, milí žáci, rádi bychom Vás i širší veřejnost seznámili s činností školního poradenského pracoviště v naší škole.
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů.
Naše ŠPP v současné době tvoří:
Mgr. Renata Vašíková
Bc. Marie Nosková
Konkrétní čas konzultace lze domluvit na uvedených kontaktech.
školní speciální pedagog:
Mgr. Hana Polívková (projekt KIPR)
Konzultační hodiny: Kontakty:
pondělí: 7:00 – 14:00 tel.: 731 468 644
úterý: 7:00 – 12:00 vlasta.dubinova@5zskolin.cz
individuální konzultace dle domluvy
školní výchovný poradce: Mgr. Šárka Růžková
Konzultační hodiny: Kontakty:
úterý: 10:00 – 11:00 tel.: 601 308 547
čtvrtek: 15:00 – 16:00 sarka.ruzkova@5zskolin.cz
individuální konzultace dle domluvy
školní metodik prevence: PhDr. et Mgr. Iva Lokajová
Konzultační hodiny: Kontakty:
středa: 14:00 – 16:00 tel.: 601 308 551
iva.lokajova@5zskolin.cz
Program poradenských služeb ve škole
Program pedagogicko-psychologického poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle:
- pracovat se všemi subjekty školy, a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů,
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,
- provádět kariérové poradenství,
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
- vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností ve škole,
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
- prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů,
- prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči,
- integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (zejm. pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče) a s úřady práce.
Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům lze rozlišit:
- A) poradenské pracovníky školy
- výchovný – kariérní poradce
- školní metodik prevence
- školní psycholog
- školní speciální pedagog
- B) pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole
- třídní učitel
- učitel – metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu (úprava učiva pro nadané žáky)
- asistent pedagoga
Časová dostupnost poradenských služeb
Každý z poradenských pracovníků školy má pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, učitele a rodiče. Ve svých konzultačních hodinách je poradenský pracovník pro uvedenou cílovou skupinu dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb. Denní doba poskytování poradenské služby se řídí charakterem této služby a potřebami žáků, rodičů a učitelů.
Náplň pracovníků ŠPP:
Školní speciální pedagog zejména:
- koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole
- připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
- provádí speciálně – pedagogické diagnostické činnosti
- pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
- metodicky vede asistenta pedagoga
- poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
- koordinuje spolupráci s PPP, SPC a dalšími specializovanými pracovišti
- poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Výchovný poradce zejména:
- spolupracuje se školním psychologem a školním speciálním pedagogem
- spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, SPC a SVP
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky
- koordinuje spolupráci třídních učitelů se školním psychologem a školním speciálním pedagogem
- pomáhá v kariérovém poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů, kteří se orientují na volbu profese
- pomáhá vytvářet kariérové poradenství školy ve spolupráci s úřady práce
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření
- spolupracuje se školním metodikem prevence
- o své činnosti si vede písemné záznamy
- spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte
- je ochráncem práv dítěte v prostředí škol
- spolupracuje s pedagogy při realizaci adaptačních kurzů
- připravuje program kurzu „Předcházíme závislostem pro 7. – 9. ročník“
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Školní metodik prevence zejména:
- spolupracuje se školním psychologem a školním speciálním pedagogem
- spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole
- sleduje aktuální situaci ve škole a inovuje strategie přístupu k prevenci
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji
- spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volnočasových aktivit
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Školní psycholog zejména:
- spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělání
- zjišťuje sociální klima ve třídě (pedagogicko – psychologický přístup)
- provádí screening, ankety, dotazníky ve škole a školní sociometrii,
depistáž žáků se sociálním znevýhodněním
- vede individuální případovou práci se žáky v osobních problémech
- provádí krizovou intervenci a zpracování krize pro žáky s rodiči a pedagogické pracovníky
- věnuje se prevenci školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, konzultace)
- využívá techniky a hygienu učení určenou pro žáky
- vede skupinovou a komunitní práci s žáky
- koordinuje preventivní práci ve třídě
- podporuje spolupráci třídy a třídního učitele
- zajišťuje individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- konzultuje s rodiči (popř. zákonnými zástupci) výukové a výchovné problémy dětí
- pomáhá při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
- poskytuje metodickou pomoc třídním učitelům,pedagogickým pracovníkům při přípravě vyrovnávacích opatření žáků se sociálním znevýhodněním a žáků se zdravotním znevýhodněním
- koordinuje poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence) a mimo školu (školské a zdravotnické poradenské zařízení, neziskové organizace zabývající se školou a mládeží atd.)
- dodržuje etický kodex poradenského pracovníka